Як закарпатське вино завойовує світ

Багато українців, які часто подорожують і знають винну карту світу, скептично ставляться до українського вина як бренду. Мовляв, Україна — це не країна вин, тут нема багатовікових традицій і досвіду з виробництва якісного продукту.

Проте є підприємці, які здатні ламати ці шаблони. У кожному з чотирьох основних теруарів України, розташованих в Одеській, Миколаївській, Херсонській та Закарпатській областях, є “драйвери” цього руху. “Шато Чизай” — один з них.

“Шато Чизай” — одна з небагатьох українських компаній, яка для виробництва вина використовує лише свій виноград, називає площу виноградників і позиціонує Закарпаття як край виноробів.

Фермери вирощують тут виноград понад 2 тисячоліття у таких же кліматичних умовах, як і винороби в Бургундії та на півдні Шаблі у Франції.

Власник і засновника підприємства — 66-річний Геннадій Гутман, який живе і в Україні, і в США. У профілі компанії в публічних реєстрах у графі “Адреса засновника” вказано: “Район Бруклін, Нью-Йорк”. Зрештою, це не заважає пану Гутману успішно управляти одним з найвідоміших в Україні винних брендів.

Все почалося у 1995 році. Тоді кілька бізнесменів купили ділянку для заводу з виробництва алкогольних напоїв. Сподівалися, що зможуть виробляти пиво і вино. “Я швидко зрозумів, що вино не терпить конкуренції, тому потужності для виробництва пива були перенесені в інше місце”, — розповідає власник шато.

За його словами, тоді, в середині 1990-х років, у Береговому було важко знайти навіть цеглу для заводу, тому її доводилося імпортувати з Угорщини.

Проте отриманні знання, бізнес-інтуїція і роки практики зробили “Шато Чизай” знаним не лише на Закарпатті, а й за кордоном. Зараз винарня підкорює ринки США, Канади, Австралії, Ізраїлю, Нігерії та країн ЄС.

“На жаль, в Україні нема державної підтримки ні на виноград, ні на експорт вина, а в ЄС галузь отримує скажені дотації. Уявіть, як тісно на полиці у США чи ЄС.

Ми можемо конкурувати з місцевими виробниками лише якістю, бо їх споживач розуміється на вині”, — пояснює директор підприємства Анатолій Полосков.

Винарня має дві лабораторії якості. Крім того, виробництво контролює голова асоціації сомельє Угорщини Золтан Шлезак.

На 272 гектарах “Шато Чизай” — 1 млн саджанців, які потребують постійного догляду. Інвестиції в один гектар становили близько 10 тис дол.

Саджанці були куплені в Австрії. Компанія єдина в Україні на початку 2000-х придбала комбайн для автоматичної посадки винограду. Після того тривалий час надавала послуги виноградарям південних областей України.

“Наші виноградники розташовані на одній широті з Токаєм. Їм 12 років і це оптимальний вік для отримання якісного вина”, — зазначає власник.

Спочатку винарня не мала власної сировини і жила без виноградників кілька років. “Ми починали із заготівлі 8-9 тис тонн винограду по всій Україні. Купували в Угорщині, Словаччині, Македонії. Випускали понад 1 млн пляшок вина на місяць, а потім зрозуміли, що нам потрібні свої виноградники”, — розповідає Геннадій Гутман.

В урочищі “Чизай” на гірських схилах зараз росте кілька десятків сортів винограду, серед яких — рислінг, ізабела, піно нуар, каберне, фурмінт, мерло. На рік завод виробляє близько 2 тис тонн вина. У шато є сертифікат організації OK Kosher Certification на випуск кошерних вин та виноградного соку.

За останні роки держава зробила значні кроки назустріч малим виноробам: скасувала ліцензію на оптову торгівлю і спростила ліцензію на виробництво. Однак для отримання ліцензії на виробництво потрібен договір з лабораторією.

“Шато Чизай” пропонує виноградарям Закарпаття перевіряти якість своєї продукції у їх лабораторіях. “Ми зацікавлені, щоб усі наші колеги виробляли якісні вина. Не можна робити вино без хорошої лабораторії”, — пояснює Полосков.

Невдовзі шато планує відкрити для туристів інтерактивний музей виноградарства і виноробства закарпатського регіону.

Джерело: https://www.epravda.com.ua/publications/2018/11/9/641858/