У галереї “Лавра” триває виставка найдорожчого українського художника

Підготував Семен Запорожець

З 5 червня по 14 липня в у Київській міській галереї мистецтв “Лавра” працює виставка художників Анатолія Криволапа та Ігоря Ступаченка “Українська ідентифікація. Розписи церкви Покрова Пресвятої Богородиці”.

В експозиції представлені живописні композиції на біблейські теми. Після виставки композиції будуть вмонтовані у церкву Покрова Пресвятої Богородиці в селі Липівка Макарівського району Київської області.

Унікальність показу полягає і в тому, що відвідувачі виставки у столиці бачать зблизька оригінали розписів, які опісля — належним чином змонтовані — прикрасять храм.

Анатолій Криволап, який очолює рейтинг найуспішніших сучасних українських художників, спочатку категорично відмовлявся від пропозиції зробити церковні розписи, бо ніколи не займався подібною творчістю.

Утім замовник – кінодистриб’ютор та меценат Богдан Батрух – наполягав, що від Анатолія Криволапа йому треба колір. Урешті-решт, художник погодився, запропонувавши працювати разом із монументалістом Ігорем Ступаченком. Роботи вже тривають 4,5 року.

Сюжетно й композиційно художники Анатолій Криволап та Ігор Ступаченко дотримувалися традицій, зображуючи Святу Трійцю, Богородицю й інші постаті зі Святого письма. Утім використали сучасну художню мову й характер мислення та новітні прийоми роботи й технології.

І колір цих церковних розписів — криволапівський: насичений і особливий. Так раніше в Україні ніхто не наважувався оздоблювати церкви.

“Криволап у розписах цієї церкви сконцентрував і зосередив творчий набуток усього свого життєвого шляху, в якому приборкав і приручив пристрасну гостроту власного світовідчуття. Маючи вибуховий темперамент, він втілює його у кольорових викидах, згустках і плямах, що світяться і сяють, а іноді засліплюють очі”, – сказала кураторка виставки Олеся Авраменко.

Поруч із великим залом галереї «Лавра», де розташовані величні великі композиції для церкви, у двох мініатюрних просторах експонується кілька станкових полотен Анатолія Криволапа. Вони ніби задають тон усій виставці і певною мірою підказують глядачам, звідки взялася висока сила барвного звучання храмових розписів.

72-річний Анатолій Криволап очолює рейтинг найуспішніших українських художників. У 2011 році його роботу “Кінь. Ніч” продали на аукціоні Phillips за рекордну для українського живопису суму $124 тис. – 3,34 млн грн. У 2013-му він побив власний рекорд та продав полотно “Кінь. Вечір” за $186 тис. – 4,9 млн грн.

У 1992-у році разом з Тіберієм Сільваші, Олександром Животковим, Марком Гейко, Миколаєм Кривенком Анатолій Криволап заснував групу “Живописний заповідник”. Криволап найбільш радикально висловив ідеї цього угрупування: дослідження можливостей кольору та самої фарби як універсального матеріалу з величезним кольоро-пластичним діапазоном. “Абстрактний період” у творчості Криволапа тривав до початку 2000-х, а згодом у творчості майстра з`явилася нова тема – “український пейзаж”. Поштовхом для зміни теми слугувала реальна ситуація: на початку 2000-х художник переїхав у невеличке село Засупоївка під Києвом. Краса природи зачарувала міського мешканця.

У 2011-у Криволап був визнаний “Людиною року” в Україні; у 2012-у отримав Національну премію імені Т. Г. Шевченка.